7.04.2009 г.

Как се е рекламирала България преди повече от 84 години



През януари 1925 г. в английския Таймс излиза специална притурка, рекламираща България. Подобно на днешни сходни материали, публикацията вероятно е платена.

Какъв е контекстът на изданието - само преди няколко години България е изгубила войната, над нея тежи бремето на репарациите, страната е залята от бежанци, вътрешните конфликти я разкъсват и противопоставят. Само след няколко месеца ще бъде взривена и катедралата Света Неделя, а държавата е на ръба на гражданска война. Икономиката е разбита, страната трудно се възстановява, представата за България в Европа е безкрайно негативен.

Вероятно притурката в английския печат е опит да се изчисти донякъде образа на Царството. Нека видим на какво е залагала българската държава за представянето си пред Европа преди толкова десетилетия.

На първа страница е показан колаж от снимки на модерна София. (Впрочем сградите, както и самите снимки, са направени още в годините преди войните. Икономическата разруха засяга и строежа на значими обществени сгради, като такива на практика липсват.) Разбира се, централно е разположена и снимка на монарха с посвещение на английски език.


Следват големи реклами на най-мощните банки в България.


Рози, тютюн и захар - най-значимите земеделски култури за износ.





Тогавашната транспортна инфраструктура - Български държавни железници.


Минерални бани, по-известни днес като СПА туризъм.



Същината на притурката са подробни материали за политиката, международните отношения, икономиката и културата на страната.

Пълното съдържание:








Изданието включва и основните фабрики и фирми в големите български градове - Пловдив, Русе, Габрово, Бургас.



Цялата задна корица е отделена на БНБ.



Голяма част от акцентите звучат идентично с днешните реклами на страната ни, други отразяват актуалностите на деня, загубили са вече смисъл или са заменени от нови моменти.

За сравнение, ето как изглежда подобна притурка 85 години по-късно - България във Financial Times, 2008.